Eet je mooi logo

Top 3 meest misleidende producten van 2016 zijn 'gezonde' drankjes

Artikel door:

Google

De drie meest misleidende producten van 2016 zijn vandaag bekend gemaakt bij het TV-programma Rader: de winnaars van het Gouden Windei zijn 3 'gezonde' drankjes: Healthy People Blauwe bosbes en framboos, Red Bull en Optimel Griekse Stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak. "Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van de genomineerden", aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.  

Nr1: Healthy People Blauwe Bosbes en Framboos

Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat vooral uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola.

Vruchtensap is een fantasieproduct. De wetgever laat het voor het grootste deel aan de fantasie van de sapfabrikant over, hoe hij zijn vruchtensap wil noemen. Healthy People maakt bijvoorbeeld sap van 87% appel en witte druiven, en noemt dat heel fantasierijk 'bosbes en framboos'. Dat mag. In de wet is geregeld dat 'sap' echt 100% vruchtensap moet zijn. Welk sap, dat zal de wetgever grotendeels worst zijn - zo lang er maar minstens een druppeltje van het genoemde sap in zit, in dit geval 12% bosbes en 1% framboos. Vruchtensap is bovendien allang van zijn voetstuk gevallen als 'gezond' drankje. Want wat is het eigenlijk? Vooral het suikerwater uit een stuk fruit. De gezonde stoffen – vezels bijvoorbeeld – blijven in de sapcentrifuge achter. Vijf en een half suikerklontje per glas bevat dit sap van ‘Healthy People’. Dat is nog zoeter dan Coca-Cola. Vruchtensap is daarmee vergelijkbaar met frisdrank, en zeker niet met een vers stuk fruit.  

Nr.2 Red Bull

Tweede in de windei-verkiezing (26% van de stemmen) is Red Bull geworden. Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje terwijl kinderartsen juist bepleiten om het drankje net zoals alcohol achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten.

Nr 3 Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak

Het fantasiedrankje Griekse stijl drinkyoghert bevat geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot. 
Sjoerd van de Wouw van foodwatch: “We kampen met een serieus eetprobleem; zo is 43% van de Nederlanders te dik. Maar een bewuste en verantwoorde keuze in de supermarkt wordt ondermijnd door de misleidende informatie die voedselfabrikanten ons voorschotelen. De overheid zou moeten ingrijpen maar die geeft de marketing van fabrikanten voorrang boven eerlijke voedingsinformatie voor consumenten. Zo weigert de NVWA zelfs expliciet meldingen over misleidende verpakkingen in behandeling te nemen.”