Eet je mooi logo

Kritiek op verkoop Becel pro-activ via supermarkt

Artikel door:

Google

Foodwatch heeft forse kritiek op fabrikant Unilever. Deze verkoopt Becel pro-activ als een margarine die de foute cholesterol verlaagt, voor mensen met hart- en vaatziekten. Volgens Foodwatch is er geen bewijs dat die verlaging tot minder hart- en vaatziekten leidt, wel is er een kans dat Becel pro-activ hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Het product is bij langdurig gebruik ook niet geschikt voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Foodwatch eist daarom dat Becel pro-activ als een medicijn op langetermijn risico's wordt getest en niet langer vrijelijk via de supermarkt wordt verkocht. 

Becel Pro-activ
Unilever heeft plantensterolen aan Becel Pro-Activ toegevoegd, omdat deze het foute cholesterolgehalte omlaag zouden brengen. Een dagelijkse dosis van 1 tot 3 gram wordt aanbevolen, waardoor het LDL-cholesterolgehalte in het bloed met gemiddeld 10% wordt verlaagd. Het is echter nooit bewezen dat plantensterolen hart- en vaatziekten kunnen voorkomen. Bovendien nemen gebruikers door plantensterolen bepaalde vitamines en carotenoïden veel slechter op. Bij langdurig gebruik kan het vitamine A-gehalte in het lichaam iets dalen, wat ongewenst is bij kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Zij dienen daarom met hun huisarts te overleggen alvorens deze producten te gebruiken. 
Maar Becel pro-activ staat inmiddels dagelijks op tafel bij gezinnen van mensen uit de doelgroep. Wie een medische indicatie heeft, moet het gebruik van deze margarine bij de eigen arts melden. Slechts een derde doet dat. Ook veel gezinsleden zonder medische indicatie, zoals vrouwen of kinderen eten er gewoon van mee, zelfs als ze dat beter niet kunnen doen. “Dit deel van de gebruikers loopt het risico op bijwerkingen, zonder daadwerkelijk een kwaal aan te pakken of hun arts te raadplegen.” aldus Bart van Opzeeland van Foodwatch. 

Becel pro-activ is in ons land in de markt gezet met acties via apothekers en kortingen van zorgverzekeraar VGZ. De Nederlandse Hartstichting krijgt jaarlijks een fors bedrag voor het gebruik van het logo in de marketing van Becel pro-activ. "Dat lijkt heel gezond, maar het ontbreken van langetermijn onderzoek naar Becel pro-activ in combinatie met de massale verkoop ervan, baart ons grote zorgen," stelt Bart van Opzeeland van foodwatch. “Consumenten fungeren zo in feite als proefkonijn voor Unilever. De manier waarop Becel pro-activ in de markt is gezet, is voor geneesmiddelen ondenkbaar. Voor medicijnen ga je naar de dokter, niet naar de supermarkt. Wat wij daarom eisen is dat Unilever de verkoop via de supermarkt per direct staakt en Becel pro-Activ uitsluitend via het reguliere traject voor medicijnen in de apotheek gaat verstrekken.”