Eet je mooi logo

Het Vinkje helpt bij kiezen gezonde voeding

Artikel door:

Google

Groene en blauwe vinkjes op verpakkingen in supermarkten zouden ons voortaan moeten helpen om een gezonde keuze op het gebied van voeding te maken. Het Vinkje is de opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn. Het groene Vinkje staat op producten uit de Schijf van Vijf met minder verzadigd vet, suiker en/ of zout. Naast het groene Vinkje is er nog een tweede variant in omloop: het blauwe Vinkje. De blauwe variant is bedoeld voor voedingsmiddelen die niet tot je basisvoeding behoren zoals snacks en frisdranken en andere producten die niet tot de `Schijf van Vijf' behoren. Dit blauwe vinkje helpt je om binnen een bepaalde productgroep een bewuste keuze te maken. 

Groen vinkje
Als je een product kiest met het groene Vinkje, heb je een gezonder basisvoedingsmiddel te pakken. Dit zijn producten met belangrijke voedingstoffen, die je elke dag nodig hebt en die daarom in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum staan, zoals zuivel, groenten en fruit. Voorbeelden van producten met het groene Vinkje zijn: volkorenbrood met minder zout en voldoende vezel, magere kaas met weinig verzadigd vet en vers fruit zonder toegevoegd suiker.

Blauw vinkje
Maar soms je gewoon zin om te snacken en een tussendoortje, een frisdrank of een ijsje te nemen. Om ook de keuze in overige producten gemakkelijk te maken, is er het blauwe Vinkje. Dit staat op verantwoorde producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren, maar wel minder calorieën, verzadigd vet, suiker of zout bevatten. Denk bijvoorbeeld aan soep met minder zout of een snack met weinig calorieën. 

Het blauwe Vinkje is een punt van discussie: "Het is onterecht en verwarrend dat allerlei pretproducten zo'n vinkje kunnen krijgen", zo zegt Voedingshoogleraar aan Wageningen Universiteit Frans Kok tegen de Consumentenbond. Collega Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam, betrokken bij het Vinkje, vindt het juist goed dat ook op deze producten een logo kan staan. "Vergelijk het met een milieukenmerk voor auto's. Je zou kunnen zeggen dat het onzin is, omdat fietsen altijd beter is voor het milieu. Maar met een keurmerk help je de consument wel kiezen tussen de milieuvriendelijkste keuzes." 

Gezonder kiezen?
“Het Vinkje helpt mensen die snel een gezondere keuze willen maken. Daar hebben veel consumenten ook behoefte aan, blijkt uit onderzoek. Het Voedingscentrum is er trots op om aan zo’n breed initiatief een bijdrage te leveren,” zegt Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum. 

Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie draagt zorg voor de criteria waaraan producten met het Vinkje moeten voldoen. Niet ieder product kan dus zomaar het Vinkje dragen. Zo’n honderd bedrijven uit de voedingsindustrie, foodservice en retail hebben samen duizenden producten met het Vinkje op de markt gebracht. 

Maar er zijn ook diverse merken die niet meedoen aan het Vinkje. Ook bij de goedkope supermarkten als Aldi en Lidl of bij natuurvoedingswinkels kom je het logo nauwelijks tegen. De kosten voor het Vinkje zijn vaak een probleem voor de kleinere bedrijven. Daardoor heeft niet elk product een Vinkje, terwijl het wél aan de criteria voldoet. De Vinkjes helpen ons dus al wel een stuk verder bij de keuze van een gezond product, maar we zijn er nog niet helemaal!