Eet je mooi logo

Foodwatch: Merk AH puur & eerlijk misleidend

Artikel door:

Google

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende keurmerken dat de meeste consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Albert Heijn beweert met puur&eerlijk een einde te maken aan de verwarring. Helaas moet foodwatch, een onafhankelijke non-profitorganisatie, het tegenovergestelde concluderen. In de praktijk blijkt het eigen merk van Albert Heijn een willekeurige verzameling van óf biologisch, óf fairtrade, óf duurzaam en gewoon onverantwoord. ,,Neem bijvoorbeeld de jalapeñoburger. Het hoofdbestanddeel is scharrelvlees, maar er zijn 20 andere ingrediënten aan toegevoegd, waaronder suiker en smaakversterker. En het bestaat uit slechts 80 procent vlees, de rest is opgespoten met water. Ik noem dat niet puur en eerlijk.’’, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.

Volgens de eigen criteria van puur&eerlijk moet er minimaal één ingredient van een product verantwoord te zijn. De rest kan net zo goed bestaan – en bestaat ook werkelijk – uit smaakversterkers, onnodig toegevoegde suikers, veel zout, discutabele E-nummers en dieronvriendelijk vlees. Foodwatch beoordeelt het merk puur&eerlijk van Albert Heijn als onzin. Het merk is verwarrend en misleidend voor consumenten en geeft geen enkele garantie over wat er in het product zit. 

Steeds meer suiker
puur&eerlijk van Albert Heijn stopt onnodig suiker in zijn producten. Het zit onder andere in de mayonaise, halvanaise, slasaus, tomatencrèmesoep, knakworstjes, potten doperwten en bonen, rode kool met appeltjes, pangasius mediterraans, jalapeño burger, surimi sticks en gesneden kipfilet. “Onnodig suiker toevoegen om de smaak te verbeteren is een trend waar puur&eerlijk kennelijk graag aan mee doet. Heel jammer, want het is onverantwoord in deze tijden van overgewicht. Een merk als puur&eerlijk zou het goede voorbeeld moeten geven,” aldus Meike Rijksen van foodwatch. 

Gistextract, MSG en veel zout
De naam puur&eerlijk suggereert een eerlijke en pure smaak. Toch voegt Albert Heijn aan de puur&eerlijk lijn gistextract en E-621 (ook wel MSG of ve-tsin genoemd) toe. Net als suiker zitten deze smaakversterkers in steeds meer producten, vooral om de smakeloosheid van bewerkte producten te verdoezelen. foodwatch trof gistextract onder meer aan in de jalapeño burger, puur&eerlijk scharrelvarken-braadworst, tofu roerbakblokjes en pangasius mediterraans. De Surimi Sticks bevatten E-621. 

Een flink aantal puur&eerlijk producten bevatten bovendien te veel zout. Voorbeelden zijn de jalapeño burger, zalm in bladerdeeg, scharrelcocktail- en knakworsten, tomatencrèmesoep, tofu roerbakblokjes en scharrelvarken-braadworst 

Dieronvriendelijk
De duurzaamheid van vlees levert voor veel bewuste consumenten grote vraagtekens op. Ook in het vleesschap biedt puur&eerlijk helaas geen verheldering. Biologisch vlees en scharrelvlees liggen naast elkaar met allebei een puur&eerlijk logo. Dat wekt de indruk dat beiden even diervriendelijk zijn. Toch is het leven van bijvoorbeeld een scharrelkip vergeleken met een biologische kip, een wereld van verschil. Scharrelkippen komen niet buiten, leven dicht op elkaar, scharrelen amper, zitten vol bacteriën en krijgen deels gentechvoer. “Dat een scharrelkip die een beroerd leven heeft gehad het puur&eerlijk merk net zo makkelijk krijgt als haar biologische zusje, zegt genoeg.”, stelt Meike Rijksen.

E-nummers
foodwatch vond omstreden E-nummers in de scharrelcocktail- en knakworsten. Het betreft E-250, oftewel natriumnitriet. E-250 kan kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam vormen. Niet voor niets wordt het door de Gezondheidsraad afgeraden voor zwangere vrouwen en mag het niet worden gebruikt in voedingsmiddelen voor kinderen onder de 6 maanden. 

In dezelfde worstjes zit ook nog de bruine azokleurstof E-155, die net als andere azokleurstoffen vermoedelijk astma, hyperactiviteit en allergische reacties kan veroorzaken. Die kleurstof is totaal overbodig en dat weet de producent inmiddels ook. Tijdens een e-mailwisseling van foodwatch verklaarde Albert Heijn dat de kleurstof uit de worstjes zal worden gehaald. Per wanneer kan Albert Heijn nog niet zeggen. 

puur&eerlijk moet écht puur en eerlijk
Meike Rijksen: “Al met al kunnen we concluderen dat de claim 'puur' voor deze puur&eerlijk producten wel erg ver gezocht is. En eerlijk is het al helemaal niet.” Albert Heijn biedt consumenten geen uitweg uit het woud van keurmerken, maar voegt er nog een verwarrende variant aan toe. Consumenten tasten in het duister over het verantwoorde karakter van de producten. ,,We willen mensen bewust maken van de misleiding rond het label. Maar het zou het mooiste zijn als de supermarkt deze claim alleen maar zet op producten die écht puur en eerlijk zijn''.