Eet je mooi logo

Natrena Stevia misleidt consument het meest

Artikel door:

Google

Als zoetstof is Stevia (steviol glycosiden) al langer bekend in de natuurvoedingswereld. In Zuid-Amerika gebruiken indianen de Steviaplant al eeuwen.  Stevia bevat namelijk nul calorieën en is bovendien geschikt voor diabetici.  Stevia is de laatste jaren razend populair als natuurlijke zoetstof en daar verdient Natrena graag aan mee. Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts bestaat echter voor 97% procent uit het goedkope vulmiddel maltodextrine en bevat slechts 3% stevia. Met dit product is Natrena winnaar geworden van het Gouden windei 2013. Deze prijs wordt door Foodwatch uitgereikt aan de grootste misleider op het gebied van levensmiddelen.

Natrena ontdekte stevia als alternatief voor de omstreden zoetstof aspartaam. Natrena misleidt de boel echter flink. In zijn Stevia kristalpoeder zit slechts 3% Stevia en 97% maltodextrine, een goedkoop, zoet vulmiddel gemaakt van zetmeel. Toch is Natrena Stevia Kristalpoeder extreem duur: je betaalt € 3,79 voor een pot met slechts 1,35 gram Stevia. Diezelfde hoeveelheid kost je elders maar € 0,30. Het is te begrijpen dat stevia wordt aangevuld met een andere stof om de ietwat bittere smaak van de zoetstof te neutraliseren of het doseringsgemak te verhogen, maar dan moet Natrena dat wel op de voorkant van de verpakking zetten!

Albert Heijn puur&eerlijk Zalm in bladerdeeg
Albert Heijn volgt Douwe Egberts op de voet. Met slechts een half procent minder verschil op het totaal aantal stemmen staat de puur&eerlijk Zalm in Bladerdeeg op de tweede plaats. Onderzoek van foodwatch toonde aan dat de diepvries vismaaltijd verre van puur&eerlijk bleek te zijn. Alleen de 21% zalm is duurzaam gevangen. Aan de overige 79% ingrediënten stelt Albert Heijn geen eisen. Die zijn dan ook niet biologisch en sommige daarvan zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd. 

De Energy Shot van Red Bull kreeg met 22 procent van de stemmen de derde plaats. De Hema Slagroomtaart eindigde met ruim 15 procent van de stemmen op de vierde plek en het beroemde perenijsje van Ola (Unilever) kreeg de minste stemmen: bijna 9 procent van het totaal.