Eet je mooi logo

Vlees nog altijd populairste hoofdgerecht in restaurants

Artikel door:

Google

Nu de consument meer is gaan nadenken over de nadelen van vet en zoet, is ‘echt’ eten belangrijker geworden. volgens horecaondernemers zijn vers, waar voor je geld, gezond, verantwoord, en streek- en seizoensgebonden producten de meest bepalende aspecten voor de klant. De trend is duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. Dit blijkt uit recent onderzoek onder horecaondernemers door de Horecava. Een hoofdgerecht met vlees blijkt nog altijd het populairst onder restaurantbezoekers. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd 

Brood, soep en ijs

Een andere opvallende uitkomst dat 70% van de horeca ondermers vindt dat brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk is en 37% vindt de tomatensoep niet mag missen op het menu. Ijs als toetje blijkt in populariteit te zijn gezakt. Dit toetje stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij. 

Uit eten is een beleving

De consument tafelt bovendien langer, aldus 50% van de ondernemers. Uit eten gaan wordt ervaren als een ‘beleving’. Terwijl men 10 jaar geleden naar een restaurant ging voor een avond ‘gezellig uit’, vindt men tegenwoordig dat deze vrijetijdsbesteding vooral ‘sfeervol’ moet zijn. 

Of het dineren in een restaurant geslaagd is, hangt mede af van het personeel. 36% van de horecaondernemers realiseert zich dat gastvrijheid en service de belangrijkste pijlers zijn in de bedrijfsvoering. Personeel moet daarom goed getraind worden. Volgens de ondernemers is het vinden van deskundig en bekwaam personeel een grote uitdaging.