De hippe en gezonde peulvruchten van Boon
Artikel door: Inge de Munnik
In de nieuwe Richtlijnen goede voeding wordt aangeraden om wekelijks peulvruchten te eten. Want bruine bonen, witte bonen en capucijners zijn een groede bron van koolhydraten en een alternatief voor aardappelen, rijst en pasta. Peulvruchten zijn gezond, duurzaam, veelzijdig en ook nog eens goedkoop. Maar ze hebben wel een stoffig imago. Met zijn concept Boon wist Michael Luesink, afgestudeerde van HAS Hogeschool in den Bosch, dit te doorbreken. Nu, een jaar later,liggen zijn producten bij Albert Heijn in de schappen.
Als student won Michael Luesink met zijn concept Boon de FoodManschip Award 2014,een prijs voor de combinatie creativiteit, ondernemerschap en food knowhow. Boon bonen worden met een nieuwe conserveringstechniek ingemaakt in umami bouillons waardoor de kracht van de oer-Hollandse boon wordt versterkt. De producten worden gepresenteerd in doorzichte sta zakken waardoor ze een moderne uitstraling hebben. Met dit concept wist Luesink het ouderwetse imago van peulvruchten nieuw elan te geven. Het afgelopen jaar werkte hij met diverse partijen aan de verdere ontwikkeling van zijn concept.
Vanaf 5 november liggen de witte bonen en kapucijners van BOON in het versschap bij 400 filialen van Albert Heijn. Wat ontzettend knap dat zo'n jonge, ondernemer zijn droom heeft kunnen waarmaken.
Reacties