Eet je mooi logo

Geloof jij nog in superfoods?

Artikel door:

Google

Tegenwoordig worden allerlei producten aangeprezen als superfoods. Bijvoorbeeld gojibessen, hennepzaad, kokosolie, algen, msn en chiazaad, maar ook groente, fruit en vis. Slechts 1 op de 10 Nederlanders geeft aan het noodzakelijk te vinden om superfoods te eten naast de gewone voeding. Dit blijkt uit een representatieve steekproef onder 1.000 mensen van onderzoeksbureau GfK in opdracht van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl. Bovendien zijn er genoeg goedkopere alteratieven voor deze zogenaamde superfoods.

“Het is logisch dat er veel verschillende levensmiddelen zijn die superfoods worden genoemd”, legt Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum uit.  "Want de term  superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Door het hoge gehalte aan voedingsstoffen zouden superfoods uiteenlopende ziekten en ongemakken voorkomen.  Maar zulke wondermiddelen bestaan niet. Nederlanders blijken er dan ook niet in te trappen."

Niet door superfoods, maar door gevarieerd te eten blijf je gezond
Is het dan erg om superfoods te kopen? Nee, dat is in principe geen probleem, want bijvoorbeeld groente en fruit horen gewoon in een gezond eetpatroon. Het maakt daarbij niet uit of mensen het een superfood noemen. Patricia Schutte geeft aan het goed te vinden dat mensen kritisch zijn maar plaatst daar wel een belangrijke kanttekening bij: “Er bestaan namelijk geen superfoods, want niet één voedingsmiddel kan alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Bovendien zijn de geclaimde gezondheidseffecten van superfoods onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Als je gezond wilt eten is variatie het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om te eten volgens de Schijf van Vijf en volop te variëren met groente en fruit.”  Ook bij Eetjemooi.nl draait het om variatie en het eten van veel groente en fruit.

Het Voedingscentrum wil waarschuwen tegen producten die de marketingterm superfoods hebben gekregen. Mensen kunnen namelijk onterecht gaan geloven dat zij een bepaald product in grote hoeveelheden moeten eten of drinken. En dan lopen ze het risico op een onvolwaardig, eenzijdig eetpatroon.