Eet je mooi logo

Duurzaam uit eten

Artikel door:

Google

Of het nu om vlees, vis, eieren, fruit en groente of dranken gaat, bijna geen enkele restaurantketen communiceert een concreet beleid om de duurzaamheid te verbeteren, met uitzondering van La Place met een C-label. Dat blijkt uit de laatste ranking van duurzame merkenvergelijker Rank a Brand . Geen enkele restaurantketen scoort hoger dan een C-label op een schaal van A (best) tot E (slechtst). Liefst 80% van de restaurantketens scoren het laagste E-label.

Populaire ketens als Burger King, KFC, New York Pizza en Domino's Pizza krijgen van Rank a Brand het E-label. Alleen IKEA Restaurant en La Place doen het redelijk. Zij scoren allebei het C-label met 9 van de 23 te behalen punten. McDonalds en Subway scoren het D-label, beide met 4 van de 23 punten, dus ook daar is een verbeterslag nodig.

IKEA Restaurant scoort goed op klimaatbeleid, onder andere doordat 42% van het elektriciteitsverbruik van IKEA afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen. Ook heeft IKEA een duidelijk beleid om afval te beperken. La Place scoort punten vanwege het gebruik van gecertificeerde biologische producten voor groente, fruit en aardappelen. Beide ketens doen het ook redelijk goed als het gaat om het aanbieden van vegetarische en fairtrade producten.

In vergelijking met de vorige ranking in 2014 krijgen een aantal restaurantketens een minder goed label door aanscherping van de criteria, onder andere op het gebied van klimaatbeleid en het terugdringen van afval. Daardoor heeft La Place het B-label verloren. Van der Valk, AC Restaurants en Burger King verliezen het D-label. Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand: “In een sector met grote mondiale milieueffecten, zoals grootschalige landbouw en veeteelt waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt, hopen we dat er snel iets verbetert.”