Eet je mooi logo

AH cranberries geen superfood maar superzoet

Artikel door:

Google

Foodwatch heeft AH cranberries uitgeroepen tot het meest misleidende product in de supermarkt. De supermarktketen wint daarmee het Gouden Windei 2015 van voedselwaakhond foodwatch. ‘Superfood’ AH cranberries bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood. Albert Heijn heeft foodwatch toegezegd het product dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries verdubbeld tot 60%. 

Supermarkten zijn gretig ingesprongen op de vraag van veel consumenten naar superfoods. Een beetje supermarktketen verkoopt inmiddels zijn eigen merk superfood. Ook Albert Heijn biedt via haar winkels en website honderden producten aan onder deze noemer, waaronder de gedroogde cranberries. 'Bron van vezels' staat er uitnodigend op, en 'zoet van smaak'. Dat laatste in onbetwist waar: Albert Heijn bedekt de cranberries onder een flinke laag ananassiroop. Maar dat zie je pas als je de kleine lettertjes op de achterkant leest. De cranberries bestaan voor slechts 30% uit de beroemde veenbessen en voor maar liefst 68% uit ananassiroop. Zo bestaat elke hap van deze cranberries voor twee derde uit suikers. Hoezo gezond superfood? Zo verkoopt Albert Heijn zelfs suikers als superfood!Albert Heijn heeft aan foodwatch beloofd de receptuur van de cranberries te gaan aanpassen. De hoeveelheid siroop wordt verlaagd waardoor het product uit 60% cranberries (nu 30%) bestaat. Daarnaast wordt het biologisch.

Andere misleidende producten

Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet maar wel 451% méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop. Naast Albert Heijn hebben ook de genomineerden Plus (pindakaas) en Aldi (pasta met truffel) tijdens de verkiezing aangegeven dat zij hun product gaan aanpassen.